Auto importeren uit België: de moeite waard? Een volledig overzicht stap voor stap

Het importeren van een auto uit het buitenland is tegenwoordig erg populair. Vooral uit Duitsland worden heel wat wagens ingevoerd, maar ook België biedt heel wat troeven voor het vinden van een voordelig voertuig.

Het is een feit dat het aanbod van kwaliteitswagens groter is in België dan in Nederland. Voornamelijk Franse merken als Citroën en Peugeot zijn er erg populair en voorzien van uitgebreide optiepakketten. De door de verkopers gehanteerde prijzen zijn er bovendien een stuk scherper dan bij ons.

Hoe vind ik een wagen in België?

Indien u op zoek bent naar een nieuwe auto, kunt u best terecht op de websites van de Belgische importeurs. Wij raden u echter aan om geen nieuwe auto in te voeren vanwege de meerkost op de verplichte BPM (belasting personenauto’s en motorrijwielen). Een occasion is op dat vlak veel interessanter vanwege het effect dat de waardevermindering heeft op het restdeel van de BPM.

Voor het vinden van een kwaliteitsvolle tweedehands wagen kan u terecht op de volgende websites:

Een van de belangrijkste voordelen die België biedt t.o.v. Duitsland is het gebrek aan een taalbarrière. Met verkopers uit Vlaanderen zal u makkelijker informatie kunnen inwinnen over de staat van de auto en wordt onderhandelen over de prijs een stuk eenvoudiger.

België is bovendien een heel stuk kleiner dan Duitsland, wat het bezoeken van meerdere verkopers in één dag doenbaar maakt.  Zo vermijdt u van een kale reis thuis te komen.

Waar moet ik op letten?

Elke tweedehands wagen in België is verplicht voorzien van een CAR-PASS. Dit is een document dat  de kilometerhistorie van de wagen vermeldt met als doel kilometertellerfraude te bestrijden. De CAR-PASS mag daarom maximaal twee maanden oud zijn en wordt verleend tijdens de verplichte technische keuring voor verkoop.

Naast de CAR-PASS moet u verder het ‘Europees Gelijkvormigheidsattest’ vragen aan de verkoper. Dit is wat men in Nederland het ‘Certificaat van Overeenstemming’ (CVO) noemt, ofwel het bewijs van de Europese typegoedkeuring van de wagen. Zonder dit bewijs kan u uw wagen niet inschrijven.

Tot slot zal de verkoper u ook de autopapieren en het eigendomsbewijs meegeven.

Hoe krijg ik de auto in Nederland?

De makkelijkste manier om uw nieuwe wagen in Nederland te krijgen, is via een gespecialiseerd transportbedrijf. Dit kost vaak een paar honderd euro, maar bespaart u heel wat tijd en moeite.

Indien u opteert om het hele proces zelf te doen, is België extra interessant t.o.v. Duitsland. Zo kan u met een Belgisch tijdelijk kenteken zelf naar Nederland rijden, wat in Duitsland niet het geval is.

Wat doe ik wanneer de auto in Nederland is?

Vooraleer u een Nederlands kenteken kan regelen voor uw nieuwe auto, moet u het voertuig bij de RDW aanbieden.  De RDW zal dan het chassisnummer en de technische staat van het voertuig controleren. U kan er ook voor opteren om de auto direct APK te laten keuren.

Na het bezoek aan de RDW, moet u tot slot de BPM aangifte regelen. Indien u gekozen hebt voor een occasion komt u in aanmerking  voor een korting gebaseerd op de waardevermindering van de wagen. U kan deze korting zelf berekenen aan de hand van:

  • de leeftijd van de auto
  • een taxatierapport
  • de handelswaarde van het voertuig.

Via de website van de belastingen vindt u de meest voordelige manier om de korting én de BPM te berekenen voor uw specifieke situatie.

Aangezien de BPM berekend wordt op basis van de CO2-uitstoot van de wagen, is het tot slot ook best om een zuinige auto te kiezen.  Voertuigen met nulemissie, zoals auto’s op waterstof of elektrische wagens, zijn zelfs volledig vrijgesteld van BPM.